Thursday, January 04, 2007

Bilik Gerakan Banjir 2

Apa aku nak cite ari ni actually psl tension nyer aku bila smpi di bilik gerakan tu. Ye la...aku ni bkn org JKM. Wakil dr agensi lain di bawah Kementerian. So mana nak tau prosedur kerja di bilik gerakan tu. Ada 2 lg wakil dr agensi lain. Masalah nyer...nobody brief us what to do. Mengong kejab la. Org JKM yg masuk shift baru tu pun blur² apa nak buat. Dah la kuar announcement kat TV suruh org contact JKM kalu nk derma barang or cash. So ari tu byk call masuk tanya psl nk derma pakaian n cash. Kami yg blur ni dah kasi wrong information. Yang lebih buruk lagi...actually no yg diaorg publish tu...not really well setup lagi pun. Tak decide lagi camner nak terima duit dr org ramai. Nak je aku jwb kalu org yg call tu tanya..."korang kalu nak derma...masuk je ke Tabung Banjir TV3". Sure swasta dah well prepared and dah tau mcm mana nak agih kan duit tu. Bukan apa..aku takut duit tu tak smpi kpd yang memerlukan. Aku berpeluang gak tgk JKM negeri belanja duit Tabung Bencana....kain batik n kain sarong...RM18 selai. Fuih...kain mahal kot. Setiap mangsa dpt sorang selai...dan dpt mcm² lagi mcm selimut, tikar dan makanan serba sedikit.
Tapi ari tu aku bangga gak bila ada agensi swasta (Great Eastern) called n mintak information dr aku. Aku kasi mana yg bley. Ala...mmg diaorg nak nama...biasak la tu. Diaorg target nak ks barangan sekolah utk budak2. Aku ks details yg kat melaka sbb tak mampu lak dia nk ks yg kat johor. Daerah Muar je..kanak² ada 8,000 yang terlibat. Lupa lak...lagi satu keje aku ari tu update statistik. Yang tension nyer...input dari negeri tak follow yg HQ nak..merapu tul. Itu pun susah nak manage. Ini lah bila orang "lama" buat keje. Aku berharap sgt golongan muda yg jadi pelapis k/tangan kerajaan agar dpt merubah gejala-gejala yg ada sekarang ni.

1 comment:

salman ® said...

cakap berapi je dia org ni. ko lekuk je kepala seko²...(tunggu ko naik jadi JUSA la baru leh lekuk). ehehe